


P R Z E G L Ą D Y  B A D A Ń

JERZY TOMASZEWSKI

„Slovanskÿ Prehled” w nowej postaci

Wydawany w Pradze dwumiesięcznik „Slovanskÿ Prehled” prze­
chodził w swych niemal stuletnich dziejach (założony został w 1898 r.) 
okresy lepsze i gorsze, zmieniał nieraz kształt zewnętrzny. Od początku 
1991 r. zamiast dotychczasowej białej okładki, na której zamieszczano 
rozmaite ilustracje, pojawiła się szarofioletowa, skromna i bez jakich­
kolwiek reprodukcji. Z żalem żegnam poprzednią szatę graficzną. Waż­
niejsze są jednak zmiany w treści, które zarysowały się od 1989 r.

U progu swego istnienia pismo, redagowane przez poetę i publicy­
stę Adolia C e r n é h o ,  poświęcone było współczesnej i historycznej 
problematyce narodów słowiańskich, le n  krąg zainteresowań domino­
wał jeszcze w latach pięćdziesiątych, gdy redaktorem był Zdenék Ne- 
j e d 1 ÿ, a wydawcą Komitet Słowiański w Czechosłowacji. Osoba na­
czelnego redaktora, znanego działacza partii komunistycznej, charak­
teryzowała ówczesny kierunek polityczny czasopisma. Stopniowo jednak 
idea „słowiańskiej wzajemności” utraciła polityczną użyteczność, „Slo­
vanskÿ prehled” przyjąwszy zasady tzw. proletariackiego internacjo­
nalizmu nabierał charakteru propagandowego wydawnictwa poświęco­
nego problemom krajów związanych politycznie z ZSRR.

W 1964 r. wydawanie czasopisma przejął Instytut Historii Europej­
skich Krajów Socjalistycznych Czechosłowackiej Akademii Nauk. Pod 
redakcją cenionego historyka Josefa M a c ù r k a  szybko zmieniało ono 
charakter, stając się czasopismem historycznym zamieszczającym arty ­
kuły popularne w formie, lecz na wysokim poziomie fachowym. W la­
tach 1965—68 ukazały się tam m. in. cenne studia poświęcone kształto­
waniu się systemów politycznych zwanych socjalistycznymi w poszcze­
gólnych krajach europejskich. Dziś zapewne sami autorzy odnoszą się 
do nich krytycznie, wówczas jednak oznaczały istotny postęp historio­
grafii czechosłowackiej.

„Normalizacja” stosunków w Czechosłowacji, która dokonała się w 
następstwie interwencji wojskowej ZSRR oraz współdziałających z nim 
wojsk w sierpniu 1968 r., nie ominęła także nauk historycznych. Od 
początku 1970 r. jako redaktor naczelny figurował osławiony Vaclav 
K r â l  (zarazem dyrektor Instytutu, który zmienił nazwę na Instytut 
Czechosłowacko-Radziecki), a znaczny wpływ na redakcję zyskał jego 
bliski współpracownik Ćestimir A m o r t. Natomiast z grona redakcyj­
nego zniknęły nazwiska wielu wybitnych historyków, którzy utracili 
możliwość normalnej pracy. Czasopismo zaczęło znów publikować arty-

P R Z E G L Ą D  H IS T O R Y C Z N Y , T O M  L X X X III ,  1992, Z E SZ . 1



1 1 2 JER ZY  TOMASZEW SKI

kuły o znikomej wartości naukowej, zaś o charakterze propagandowym. 
Obok nich nadal jednak ukazywały się wartościowe przyczynki, aczkol­
wiek także i w nich nieraz dostrzec było można wpływ doraźnych na­
cisków politycznych.

W ciągu 1989 r. „Slovanskÿ Pfehled” przechodził powolną ewolucję 
Wprawdzie w gronie redakcji widniało nadal nazwisKo Amorta (Kral 
zmarł parę lat wcześniej), lecz w artykułach zaczęły się pojawiać oceny 
do niedawna niespotykane. Tak np. w numerze 6 ukazała się notatka 
Miroslava T e j c h m a n a  o książce angielskiej poświęconej radziecko- 
-memieckiej współpracy w latach 1939—41, gdzie czytamy: „Dawniej 
zapewne tę pracę określilibyśmy automatycznie jako antykomunisty­
czną i antyradziecką, dziś zadowolimy się stwierdzeniem, że chodzi 
o uczciwą próbę analizy tematu metodami historiografii burżuazyjno- 
-demokratycznej”. Od stycznia 1990 r. Tejchman przejął redagowanie 
czasopisma, natomiast zniknęły wszystkie inne nazwiska. Od numeru 
5 tegoż roku ponownie wymieniono nazwiska członków redakcji, wśród 
których, obok ludzi młodych i mało jeszcze znanych poza Czechosło­
wacją, znaleźli się uczeni dawno nie widziani w druku, m. in. Jaroslav 
V a i e n t a  i Zdenék S l â d e k ,  po 1969 г. wygnani z Instytutu z przy­
czyn politycznych.

Treść każdego numeru czasopisma naukowego wymaga długiego cza­
su przygotowań. Pierwszy numer za rok 1990 zawierał artykuły so­
lidne, lecz dotyczące czasów lub problemów bardziej odległych i wobec 
tego o marginesowym znaczeniu politycznym. Numer 2 otworzył dwu- 
stronicowy artykuł podpisany J.K. (Josef K o l e j k a ? )  zatytułowany 
„Rewolucja w Czechosłowacji a T. G. Masaryk”, gdzie autor odrzucał 
bagaż antymasarykowskiej propagandy, której czołowym autorem był 
Kral. Pojawiły się także krótkie artykuły dotyczące zagadnień do nieda­
wna przemilczanych lub ukazywanych w krzywym zwierciadle: o wejściu 
armii USA na terytorium  Czechosłowacji wiosną 1945 r. (Tejchman), 
o rewolucji rosyjskiej w twórczości Jana S 1 a v i к a, uczonego prze­
milczanego po 1949 r. (Slâdek). Trzeci numer przyniósł artykuł Slavika 
(o upadku pierwszej Republiki Czechosłowackiej), który nie mógł uka­
zać się z powodu ingerencji cenzury na jesieni 1938 r. oraz na jesieni 
1968 r. Wśród autorów spotykamy nazwisko Radomira L u z y ,  czeskie­
go historyka z USA, zamieszczono także studia Tejchmana (o działalno­
ści SOE w latach 1940—44 w Europie południowo-wschodniej), Slâdka 
(o tzw. polskim politycznym węglu, czyli o jednej z metod finansowania 
czechosłowackich partii politycznych przed 1939 r.) i Jaroslava O p a -  
t a (komentarz na marginesie prac Nejedlého i Jana P a t o ć k i  o Ma- 
saryku).

Numer 4 był już jak najbardziej aktualny, gdyż przyniósł zapis dy­
skusji w Instytucie Krajów Europy Wschodniej (to po raz kolejny zmie­
niona nazwa) na tem at „ZSRR a m y”. Czytelnik z satysfakcją spotyka 
nie tylko interesującą wymianę poglądów, lecz także nazwiska dawno 
nie widziane w legalnych publikacjach czechosłowackich. Następny nu­
mer zawierał studia analizujące zmiany w poszczególnych krajach na­
szej części Europy w latach 1989—90; po wstępnym artykule Tejchmana 
pisali: Emil V o r â c e k  o ZSRR, Jiri V y k o u k a l  o Polsce, Vladi­
m ir M a r e k  o Węgrzech, Alexej В o ż i n o v o Bułgarii, P etr P г о к ś 
o Czechosłowacji, Radek P e с h o Rumunii. W numerze 6 uzupełnił je 
Henning S c h l e g e l  o NRD. W tym samym numerze 6 rozpoczął Slâ-



„SLOVANSKY PR EH LED ” 113

dek druk większej rozprawy zatytułowanej „Z historii radzieckiego 
totalitaryzm u”, której kolejne części znajdujemy w numerach 1 i 2 
z 1991 r. „Slovanskÿ prehled” stał się czasopismem odmienionym, po­
wracając do tradycji swych najlepszych okresów.

Numer 1 za rok 1991 otworzyła programowa deklaracja rady re­
dakcyjnej, w której czytamy m. in.:

„Centrum uwagi nowo utworzonego Instytutu Historii Europy 
W schodn ie j będzie badanie historii Europy środkowej, wschod­
niej i południowo-wschodniej. Slawistyka ma u nas bogatą tradycję 
i w żadnym wypadku nie zamierzamy jej przerywać. Razem z nią 
chcemy oczywiście kontynuować studia historii innych narodów tego 
regionu, połączonych wieloma więzami z krajam i słowiańskimi. Insty­
tu t planuje zajmować się naukową analizą dziejów tych narodów i kra­
jów od czasów dawnych do okresu najnowszzego. Istotne miejsce
w pracach naszych specjalistów zajmuje Związek Radziecki. Będziemy 
się starali nawiązać do przedwojennej tradycji naszego czasopisma i pi­
sać bez uprzedzeń i z perspektywy o jego h is to r i i .  Chcemy zaj­
mować się z naukowego punktu widzenia, sine ira et studio, także aktu­
alnymi problemami dnia dzisiejszego względnie poszukiwać i wyjaśniać 
historyczne ich źródła”.

Przekształcony Instytut zdołał pozbyć się osób, które bezpodstawnie 
zajmowały stanowiska pracowników naukowych i kompromitowały cze­
chosłowacka historiografię. Ich miejsca zajęli uczeni starszego pokole­
nia, do niedawna odsunięci na boczny tor lub nawet pozbawieni możli­
wości legalnej pracy naukowej, a także ludzie młodzi, rozpoczynający 
swe kariery w nauce. Pozostali także pracownicy solidni, którzy w ostat­
nich dziesięcioleciach starali się — choć z rozmaitym powodzeniem — 
zachować profesjonalną uczciwość, wbrew politycznym naciskom. Na­
leży więc oczekiwać, że odrodzony „Slovanskÿ Prehled” stanie się na 
nowo czasopismem o dużym autorytecie naukowym. Miniony rok świad­
czy, że wkroczył na dobrą drogę.


